استریو میکروسکوپ چیست؟

استریو میکروسکوپ یک میکروسکوپ نوری است که نمای سه بعدی از یک نمونه را ارائه می دهد. همچنین با نام های دیگری مانند میکروسکوپ تشریحی و میکروسکوپ زوم استریو نیز شناخته می شود. قطعات میکروسکوپ تشریح شامل عدسی های شیئی و چشمی جداگانه می باشد. در نتیجه شما دو مسیر نوری مجزا برای هر چشم دارید. نماهای زاویه دار کمی متفاوت به چشم چپ و راست، تصویری سه بعدی ایجاد می کند. از آنجایی که نمای سه بعدی را ارائه می دهد به آن میکروسکوپ تشریح نیز می گویند.

ویژگی های یک استریو میکروسکوپ:

دو هدف مجزا دو مسیر نوری مجزا از نور بازتاب شده از جسم استفاده می کند محدوده بزرگنمایی معمولی بین 10x و 50x تصاویر سه بعدی دارد قطعات موجود با این نوع میکروسکوپ بسته به پیکربندی و کاربردهای آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

عدسی چشمی: چشمی هایی هستند که بیننده از طریق آنها به نمونه نگاه می کند. چشمی ها معمولاً با بزرگنمایی 10 برابر تنظیم می شوند. همچنین امکان ارتقا به سطح بزرگنمایی بالاتر نیز وجود دارد.

تنظیم دیوپتر: تفاوت های فوکوس بین چشم چپ و راست را جبران می کند. تنظیم صحیح آن از خستگی چشم جلوگیری می کند.

عدسی عینی:استریو میکروسکوپ ها دارای دو هدف مجزا هستند که هر کدام به یکی از چشمی ها متصل می شوند. چشمی و عدسی های شیئی مجموعاً بزرگنمایی میکروسکوپ را تعیین می کنند. آن‌ها می‌توانند یک هدف ثابت، یک برجک چند لنز چرخشی یا یک زوم داشته باشند. این امکان را به شما می دهد که سطوح بزرگنمایی را بسته به برنامه ها تغییر دهید.

دستگیره فوکوس: میکروسکوپ های استریو معمولا دارای یک دستگیره فوکوس هستند. به حرکت دادن سر میکروسکوپ به بالا و پایین کمک می کند تا تصویر واضحی از جسم ایجاد شود. اکثر میکروسکوپ‌های کالبد شکافی دارای فوکوس استاندارد “رک و پینیون” هستند. رک مسیری با دندانه و پینیون دنده ای است که روی دندانه ها سوار می شود. دستگیره به حرکت پینیون در طول قفسه کمک می کند.

گیره های صحنه: گیره های استیج به نگه داشتن اسلایدها یا سایر اجسام نازک در جای خود روی صحنه کمک می کنند. صفحه استیج: مستقیماً زیر عدسی شیئی قرار دارد. جایی است که نمونه برای مشاهده قرار می گیرد. برخی از میکروسکوپ‌های استریو دارای صفحات سیاه و سفید برگشت‌پذیر هستند تا کنتراست مناسبی را با جسم مورد مشاهده ارائه دهند.

روشنایی: بسیاری از میکروسکوپ ها دارای نور بالا و پایین هستند. برخی از میکروسکوپ ها فقط یک منبع نور دارند، بالا یا پایین. نور بالایی بر روی نمونه می تابد و نور را از آنها منعکس می کند. نورپردازی پایین نور را از طریق صحنه عبور می دهد تا نمونه های شفاف را نشان دهد.

استریو میکروسکوپ ها چگونه کار می کنند؟

یک استریو میکروسکوپ یا کالبد شکافی از نور منعکس شده از جسم استفاده می کند. با قدرت کم بزرگ‌نمایی می‌کند، بنابراین برای تقویت اجسام مات ایده‌آل است. از آنجایی که از نوری استفاده می کند که به طور طبیعی از نمونه منعکس می شود، بررسی نمونه های جامد یا ضخیم مفید است. بزرگنمایی میکروسکوپ استریو بین 10 تا 50 برابر است. برای افزایش یا کاهش بزرگنمایی و تنظیم فاصله کاری بر اساس نیاز کاربر، می توان لنزهای تکمیلی/کمکی اضافی را متصل کرد. به عنوان مثال، اگر فاصله کاری طولانی‌تر از لنز کمتر از 1x مورد نیاز است: 0.3x، 0.5x یا 0.7x. یک لنز چشمی یا چشمی می تواند به شما اجازه دهد بزرگنمایی کلی میکروسکوپ خود را تا 300 برابر یا بیشتر افزایش دهید. اجسام مات مانند سکه ها، فسیل ها، نمونه های معدنی، حشرات، گل ها و غیره در زیر بزرگنمایی میکروسکوپ کالبد شکافی قابل مشاهده هستند.

استریو میکروسکوپ‌های پیشرفته‌تر می‌توانند به شما امکان مشاهده اجزای الکتریکی و بردهای مدار را بدهند. میکروسکوپ کالبد شکافی در مقابل میکروسکوپ مرکب یک استریو میکروسکوپ یا تشریح با میکروسکوپ مرکب یکسان نیست. برخلاف میکروسکوپ مرکب در استریو میکروسکوپ ، تصویر به صورت قائم است و وارونه و عقب نیست. یک میکروسکوپ مرکب یک مسیر نوری واحد را ایجاد می کند که در نتیجه یک تصویر یکسان برای چشم چپو راست ایجاد می شود. یک استریو میکروسکوپ دو مسیر نوری را برای هر چشم فراهم می کند که در نتیجه یک دید سه بعدی ایجاد می شود. یک میکروسکوپ مرکب کمک می کند تا نمونه ها را با بزرگنمایی های 40x تا 1000x یا بیشتر نگاه کنیم. به عنوان مثال می توان به مشاهده سلول های حیوانی یا گیاهی، شمارش خون، کروموزوم ها و باکتری ها اشاره کرد. استریو میکروسکوپ که به آن میکروسکوپ زوم استریو نیز گفته می شود از بزرگنمایی کم استفاده می کند و می تواند بزرگنمایی ثابت (1 x و 3x یا 2x و 4x) یا بزرگنمایی پیوسته (0.7 x تا 4.5x) باشد. برای مشاهده قطعات الکترونیکی مانند مدارها، لحیم کاری سطحی، تعمیر جواهرات، معاینه فسیلی، تشریح حشرات یا گیاه شناسی استفاده می شود.

 چه زمانی از استریو میکروسکوپ استفاده می شود؟

با یک میکروسکوپ کالبد شکافی می توان در زمان واقعی روی یک نمونه کار کرد در حالی که هنوز در حال مشاهده است. بر خلاف میکروسکوپ مرکب معمولی، یک میکروسکوپ تشریحی فاصله کاری طولانی تری دارد که امکان تشریح اشیاء یا حتی انجام میکروسکوپ را فراهم می کند. زیست شناسان می توانند از این میکروسکوپ ها برای انجام تشریح، گیاه شناسان برای مطالعه گیاهان و آسیب شناسان برای انجام معاینات پوستی استفاده کنند. بزرگنمایی استریو میکروسکوپ به مرتب سازی و تجسم سطوح محیطی به صورت سه بعدی کمک می کند که امکان بررسی کامل اجسام را فراهم می کند. استریو میکروسکوپ‌ها توسط تکنسین‌ها برای تعمیر تخته‌های مدار، دیرینه‌شناسان برای تمیز کردن و بررسی فسیل‌ها، تکنسین‌ها برای انجام خاکبرداری از گل، متخصصان برای تجزیه و تحلیل پارچه و منسوجات، یا هر کسی که مایل به مشاهده یا کار روی اشیاء کوچک است استفاده می‌شود. استریو میکروسکوپ ها را می توان برای هر کاربری پیکربندی کرد. پایه‌ها و پایه‌های مختلفی از جمله پایه‌های بوم، بازوهای مفصلی یا انعطاف‌پذیر، پایه‌های ساده، پایه‌های مخصوص مسیر، پایه‌های میز و غیره در دسترس هستند.

علاوه بر این، روشنگرهای میکروسکوپی نمای واضح و روشن‌تری از نمونه‌ها ارائه می‌دهند. شما می توانید در مورد انواع دیگر میکروسکوپ ها در سایر صفحات ما میکروسکوپ های خود را جستجو کنید.